Het concept achter de Sculptor-huisstijl

aug / 03

Het concept achter de Sculptor-huisstijl

/

Met onze eigen huisstijl gaan we een beetje terug naar de roots van het vak. Bij het bedenken van de naam wilden we dat ‘ie ons vak enigszins zou uitstralen, maar hoe doe je dat? “Ik maak beelden,” was de gedachte. Digitale beelden, of gedrukt op papier. Eén woord kwam daarbij in ons op: “beeldhouwer.” Een digitale beeldhouwer. Daar hebben we meteen ook voor gekozen. Althans, voor de Engelse variant ervan: ‘Sculptor’. Dit om de naam begrijpelijk te houden voor buitenlandse klanten.

Concept achter het logo

Het mooiste onderdeel van grafisch ontwerpen blijft voor mij persoonlijk datgene waarmee het ooit begon: het vormgeven van fysieke, papieren producten. Bijvoorbeeld een boek ontwerpen naar je eigen concept en design, om het na vele uren zwoegen en perfectioneren daadwerkelijk door te kunnen bladeren. Alsof je je kunstwerk eindelijk echt in handen hebt. Daar gaat niets boven.

“Alsof je je kunstwerk eindelijk echt in handen hebt. Daar gaat niets boven.”

Die liefde voor papier wilde ik in het logo verwerken. Het beeldmerk, de ‘S’ van Sculptor, is daarom vormgegeven als een stuk papier dat een paar keer is gevouwen. De zwarte streep (snede) die door het midden loopt, geeft de continuiteit door de vouwen heen aan.
De vouwen zorgen ervoor dat er een subtiel 3D-effect ontstaat, doordat het bovenste deel van de ‘S’ bovenop ligt en het onderste deel onderop. Zo krijgt een plat en minimalistisch logo toch meer diepgang.
 
Tenslotte beeldt de strakke en minimalistische stijl van het logo mijn eigen favoriete stijl uit. Dat betekent ook zwart-wit, met paars-roze als sub-kleur die daar scherp tegen afsteekt en toont dat we ook een heel andere kant op kunnen.

Huisstijl Sculptor-website

De website

Deze website heeft een ontwerp dat sterk in lijn valt met het logo zelf: wie een hele pagina in één keer ziet zoals op deze afbeelding, zal merken dat de schuine randen precies even schuin zijn als die van het logo. Daarnaast wisselen ze elkaar af: de onderkant van de headerafbeeldingen loopt schuin af van rechts naar links, daarna loopt er een balk schuin af van links naar rechts en tenslotte loopt de footer weer af van rechts naar links. Zo ontstaat de ‘S’ letterlijk op de pagina’s van de site zelf. Deze stijl en kleuren worden doorgetrokken in de overige producten, zoals visitekaartjes en briefpapier.
 
Wil jij je eigen huisstijl laten ontwerpen? Lees dan meer informatie, bekijk de tarieven of neem direct contact op!